Το δίλημμα: Πάνω ή κάτω από 3,5 τόνους;
Τα προβλήματα βάρους στα αυτοκινούμενα είναι ένα χρόνιο ζήτημα. Παλαιότερα, το όριο ήταν οι 2,8 τόνοι μικτού βάρους. Σήμερα, με 700 κιλά επιπλέον έχουμε τους 3,5 τόνους, αλλά τα προβλήματα αντί να μειωθούν έχουν αυξηθεί. Οι ανάγκες για ολοένα και περισσότερα αξεσουάρ, ανέσεις σε λειτουργικούς και εργονομικούς χώρους, η εξέλιξη της τεχνολογίας των αυτοκινήτων με μεγαλύτερους κινητήρες και περισσότερα κομφόρ φαντάζουν τα 700 κιλά, που προστεθήκαν, πολύ λίγα. Στην Ευρώπη, αυξήθηκαν οι φορολογικές επιβαρύνσεις, υπάρχουν περιορισμοί της ταχύτητας, απαγόρευση προσπέρασης φορτηγών. Νέες επιβαρύνσεις είναι και τα όρια για τα διπλώματα οδήγησης μέχρι 3,5 τόνους και ο νέος υπολογισμός διοδίων με ηλεκτρονικό μηχανισμό φορολόγησης βαρέων άνω των3,5 τόνων οχημάτων κατά τη διάρκεια της οδήγησης στους γερμανικούς και αυστριακούς δρόμους.
Στο άθροισμα αυτών των περιορισμών – να μην παραλείψουμε και το γεγονός των ασταμάτητων αυξήσεων των καυσίμων και πρώτων υλών που οδηγεί τους κατόχους αυτοκινουμένων και τους κατασκευαστές όλο και περισσότερο σε ένα μεγάλο δίλλημα: την παραμονή στα αυτοκινούμενα με 3,5 τόνους ή να ποντάρουν σε αυτοκινούμενα με μεγαλύτερους χώρους, περισσότερη ιπποδύναμη, άνεση, περισσότερο εξοπλισμό με επακόλουθο την αύξηση στο συνολικό μικτό βάρος των αυτοκινουμένων;
Η απόφαση δεν είναι εύκολη. Ναι μεν υπάρχουν τα καινούργια επίπεδα πατώματα από τις: FIAT, FORD, RENAULT και MERCEDES, που προσφέρουν πιο ελαφριά σασί, αλλά αυτή η εξοικονόμηση στο βάρος, συνήθως «χάνεται» από πιο δυνατές μηχανές, κλιματιστικά, airbags και άλλα σημεία τεχνολογικής εξέλιξης στα αυτοκινούμενα.
Άνετα κρεβάτια, άνετα καθιστικά, κουζίνες λειτουργικές και εργονομικές, μεγάλα τανκ νερού, επιπλέον μπαταρίες, όπως και μεγάλοι χώροι μπάνιου δεν είναι εύκολο να τοποθετηθούν και να χωρέσουν σε αυτοκινούμενα μήκους 6 μέτρων.
Για να κατασκευαστούν όμως μεγαλύτερα μοντέλα στην κατηγορία των 3,5 τόνων χρειάζονται νέες ιδέες.
Πρώτη Λύση :
Οι κατασκευαστές να παράγουν με νέα, πρωτοποριακά υλικά τα οποία προϋποθέτουν τελείως διαφορετικό τρόπο σκέψης από τους τεχνικούς και τους μηχανικούς στην επεξεργασία του ξύλου και αυτών των νέων υλικών. Σε αυτή την περίπτωση θα έχουμε όμως μεγαλύτερο κόστος των αυτοκινουμένων.
Δεύτερη Λύση :
Οι κατασκευαστές παραμένουν στα παλιά υλικά αλλά μειώνουν το πλήθος των χώρων και του εξοπλισμού. Τίθεται όμως το ερώτημα εάν οι αγοραστές θα αποδεχτούν ένα τέτοιο «λιτό» και φτωχότερο αυτοκινούμενο μιας και θα έχουν περιορισμένες δυνατότητες επιπλέον φόρτωσης.
Γενικά :
Θέλουμε να ταξιδεύουμε άνετα, με ασφάλεια και σιγουριά και να έχουμε την άνεση του χώρου και αρκετές θέσεις σωστού ύπνου. Πολλοί από μας επιθυμούν να πάρουν μαζί τους ποδήλατα, μηχανάκια, βάρκες η αθλητικό εξοπλισμό, μεγάλα ντεπόζιτα νερού και άλλες δυνατότητες φόρτωσης. Το αυτοκινούμενο δεν αποτελεί μια νταλίκα φόρτωσης ούτε και υπερβολικού αριθμού ατόμων κατά την οδήγηση. Πολλοί πελάτες εκφράζουν την επιθυμία για ένα αυτοκινούμενο 6 ή 7 ατόμων. Όντως υπάρχουν κατασκευαστές ή οποίοι έχουν έγκριση τύπου για 6 άτομα. Στην έγκριση τύπου όμως αναφέρει και ένα απόβαρο και ένα μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος, που είναι συνήθως τα 3.500 κιλά. Η διαφορά απόβαρου και μικτού βάρους είναι το ωφέλιμο. Ο οδηγός δεν υπολογίζεται στο ωφέλιμο βάρος φόρτωσης. Έτσι λοιπόν ας υποθέσουμε ότι παίρνουμε μαζί μας στο αυτοκινούμενο 5 άτομα. Άρα λοιπόν αν αυτοί οι 5 ζυγίζουν με ένα μέσο όρο 70 κιλά ο καθένας x 5 άτομα = 350 κιλά. Καρέκλες, τραπέζια, τρόφιμα, ρουχισμός, TV, DVD και άλλα πράγματα που παίρνουμε συνήθως μαζί μας, έχουν και αυτά το βάρος τους. Είναι βέβαιο ότι με 6 άτομα και όλο αυτόν τον εξοπλισμό το αυτοκίνητο θα είναι πάνω από 3500 κιλά. Άρα είμαστε υπέρβαροι.
Στην Ελλάδα ακόμα δεν ασχολείται κανείς με το θέμα αλλά αν ταξιδέψετε στην Ευρώπη υπάρχει ο κίνδυνος να σας σταματήσει ένας αστυνομικός και να σας ζυγίσει. Αν το αυτοκίνητο είναι υπέρβαρο, τότε θα έχετε πρόβλημα. Το αυτοκινούμενό σας ακινητοποιείται μέχρι να το επαναφέρετε στο πραγματικό του βάρος, πετώντας προφανώς πράγματα για να συνεχίσετε το ταξίδι σας. Γι’ αυτό, ζυγίστε το αυτοκίνητό σας πριν από κάθε ταξίδι σε μια γεφυροπλάστιγγα ή με μια ειδική ζυγαριά ώστε να αποφύγετε ταλαιπωρία. Το ίδιο ισχύει όταν θα πάτε να αγοράσετε ένα αυτοκινούμενο. Μελετήστε σε κάθε περίπτωση το αυτοκινούμενο που σας ενδιαφέρει, τι ωφέλιμο βάρος έχει για να κάνετε σωστούς υπολογισμούς.
Συμπέρασμα όλων αυτών είναι, ότι δύσκολα ένα αυτοκινούμενο 3,5 τόνων καλύπτει σήμερα τις ανάγκες μια πολυμελούς οικογένειας άνω των 5 μελών με όλο τον εξοπλισμό, που συνήθως θέλουμε να έχουμε μαζί μας, ενώ άνω των 3,5 τόνων υπάρχουν άλλες αντικειμενικές δυσκολίες όπως η αλλαγή διπλώματος. Σε κάθε περίπτωση, χρειάζεται ώριμη σκέψη, συμβιβασμός με κάποια από τα «θέλω» μας και ξεκάθαρες συζητήσεις με την οικογένεια και τον εαυτό μας, πριν αγοράσουμε και εκπληρώσουμε το όνειρο της ζωής μας, την απόκτηση ενός αυτοκινουμένου τροχόσπιτου.